3

几 has two meanings: "several" and "how many?" But I have no clear understanding of separation one from another. E.g.:

后面有几个人笑起来了. - declarative

你家有几口人? - interrogative

I know that the first sentence is declarative and the second one is interrogative but I don't know why. There is no difference in 几 usage here so why is the first sentence declarative?

A few people laughed behind [us].

And not interrogative: How many people laughed behind [us]?

"几个人" could be as well "a few people" and "how many people?", how to distinguish which one is used? (An example of interrogative sentence with "几个人" would be useful)

P.S.: please do not give explanation like "后面有几个人笑起来了." is declarative because "后面有多少人笑起来了?" is interrogative. I also can say that in the case "你家有几口人" is declarative ("There are some people in your family") because there is no "多少人".

Another example, you are speaking to a person and he says:

上海有几个火车站(。/?)

Only context can help you to understand whether it is a question or a declaration, right?

(on the street)

请问, 上海有几个火车站(?) - defenetely interrogative

And:

- 到火车站要10分钟, 不要着急。

- 上海有几个火车站(。)我去上海南站, 到那儿要半个小时。 - declarative

• 1
    users note that 呢 often occurs at the end of certain types of interrogative sentences (alternative questions or those with interrogative pronouns (e.g. 几)),as a test search web with 几 呢: 孩子移民的黄金时间是几岁呢?会计账户分为几类呢?会计账户分为几类呢? – user6065 Jan 16 '18 at 22:26
3

I think all the sentences with 几 above can turn into interrogative sentences. For example:

后面有几个人笑起来了?

你家有几口人?

上海有几个火车站?

In the mainland mandarin, we usually put 好 in front of 几 in the declarative sentence to indicate that there are more than one. For example:

后面有(好)几个人笑起来了。// 好 can be omitted without changing the meaning.

你家有好几口人。// 好 can not be omitted

上海有好几个火车站。// 好 can not be omitted

With 好,you can differentiate if it's a declarative or interrogative sentence. In some sentences (like the first one above), 好 is omissible. You'd better not omit 好 in the sentence 2 and 3, otherwise they would sound like interrogative sentences.

1

'' in '你家有个人?' means '几多个人'(how many people?)

'' in '后面有个人笑起来了' just means 'few'

几 is 'declarative' (few/ several) when the sentence ends with a period; and it is 'interrogative' (how many) when the sentence ends with a question mark

去了几次. (went there a few times.)

去了几次? (went there how many times?)

'interrogative' sentence is always in question form, end with a question mark, including rhetorical question.

• What about speach? No one says "后面有几个人笑起来了问号" – Ivan Gerasimenko Jan 16 '18 at 11:02
  • It should be "后面有几(多)个人笑起来了?" Some people might choose to omit '多' but that make it less colloquial and more literary. Let me give you a literary sentence example , '知己有几(多个)人?' should always ends with a question mark. and (多个) is always omitted – Tang Ho Jan 16 '18 at 11:11
  • 1
    wikipedia:the concept of modern standard punctuation was adapted in the written language during the 20th century from Western punctuation marks,also Chinese subtitles have none – user6065 Jan 16 '18 at 13:17
  • Would it be safe to say that in ambiguous situations you can add clarity either by including '?' or 多? – Josh Gagnon Jan 16 '18 at 14:28
  • 知己有几多个人 sounds very odd to my ear. I'd say 知己有几(个)人. – dan Jan 17 '18 at 11:33

Your Answer

By clicking “Post Your Answer”, you agree to our terms of service, privacy policy and cookie policy

Not the answer you're looking for? Browse other questions tagged or ask your own question.