2

香菱要学作诗,拜黛玉为师。然后和宝玉、探春、黛玉一起,探春说:“难道我们是认真作诗吗?我们的诗出了这原子,还不把人的牙笑掉!”

In English, if something was very funny, you might say:

"I nearly laughed my head off."

Is that exactly equivalent to: 把人的牙笑掉?

1
  • Just means laugh my ass off. – sunfy Jan 24 '19 at 14:52
4

It's just a metaphor or an expression. There are a few English phrases that can express the same underlying meaning including the one you got. So, "I laughed my head off" can be a good interpretation for 把人的牙笑掉.

4

Is "laughing one's head off" the exact equivalent of 把人的牙笑掉? Of course not.

The original line from《紅樓夢》goes like this:

探春黛玉都笑道:「誰不是玩?難道我們是認真做詩呢?要說我們真成了詩,出了這園子,把人的牙還笑掉了呢!」

David Hawkes, published, translation in The Story of The Stone Vol. II reads like this:

‘Good heavens! we only write for the fun of it ourselves,’ said Tan-chun. ‘You surely don’t imagine that what we write is good poetry? If we set ourselves up to be real poets, people outside this Garden who got to hear of it would laugh so loud that their teeth would drop out!’

H. Bencraft Joly's, published, translation in The Dream of the Red Chamber reads:

Tanchun and Daiyu both smiled. “Who doesn’t go in for these things for fun?” they asked. “Is it likely that we improvise verses in real earnest? Why, if anyone treated our verses as genuine verses, and took them outside this garden, people would have such a hearty laugh at our expense that their very teeth would drop.”

• Both of these, published, translations opt for "teeth dropping out" from laughter.

Yang Hsien-Yi and Gladys Yang's, published, translation in A Dream of Red Mansions writes:

“Who's not doing it for fun?” countered Tan-chun and Tai-yu. “We don't write seriously either. If we really set up as poets, people outside the Garden would split their sides laughing.”

• Here it is translated “split their sides laughing.”

Here are some other sample translations from 91dub:

布兰丁斯城堡 第一季
people will laugh.
人们准会笑掉大牙

天堂真的存在
will get me laughed out of this town.
只会让人们笑掉大牙

摩登家庭 第七季
sitting at their lawn chairs, laughing their asses off
坐在躺椅上笑掉大牙

绝望主妇 第八季
Besides trying not to laugh my ass off?
除了忍住不让自己笑掉大牙外吗

暂告安全 When we heard what Docheski did to you,I mean,I had to laugh. 听说多切斯基干的事 我都要笑掉牙了

It seems it can also be interchanged with 下巴:

达·芬奇的恶魔 第一季
He'll laugh his arse off with the rest of them.
他会跟其他人一样笑掉下巴

"Laugh your head off" is, though, a great translation, but it could be interpreted in a number of ways.

1
  • Thanks for the long answer. I have heard 'split their sides laughing' but I never ever heard, 'laugh till their teeth drop out'. The intended meaning is quite clear though: laugh a lot. – Pedroski Jan 23 '19 at 4:55
2

"把人的牙笑掉" (take people and laugh their teeth off) is kind of strange way to say "讓人笑掉牙" (make people laugh their teeth off) in modern Chinese

It said "teeth off" but it is more like 'jaw off'. Teeth are fixed on the jaws

"把人" usually follow by a transitive verb (verb that need to apply to an object), for example: 把人痛打一頓 (take a person and beat him up) means you are doing the beating, and the object is that person; But 笑 is an intransitive verb, you can '讓人笑死'(make people die of laughing too hard) , but not '把人笑死' (laugh at someone and kill him)

"讓人笑掉牙" is more grammatical than "把人的牙笑掉"

As for English, the equivalent is " make someone laughs his ass off"

1
  • 'laugh one's ass off' must be American. Same meaning though. 把人的屁股笑掉 Let's check if Confucius ever said that! :) – Pedroski Jan 23 '19 at 4:58
1

Never heard of this before, native speaker. I think a better idiom would just be 笑死了.

Sometimes you just can't translate phrases between languages without changing it slightly, this is one such case.

Your Answer

By clicking “Post Your Answer”, you agree to our terms of service, privacy policy and cookie policy

Not the answer you're looking for? Browse other questions tagged or ask your own question.